Herreguuuuud



Jaha nu har allas vår "Blondinbella" alltså blivit utsatt för övergrepp på sin semesterresa i Italien, och hon klandrar resebolag osv för att hon har fått för dåligt information om "Italienarnas kultur" som hon kallar det.
LILLA GUMMAN....
Jag kan inte låta bli att bli irriterad av detta, men vet knappt vart jag ska börja.....

Man kan inte som tjej vara ute själv bland alkohol och killar, varken i sverige eller i något annat land. Jag tycker det är fel att det är så givetvis, men that´s life. Jag kan inte, vi kan inte förändra allt på en gång och vissa saker kanske vi aldrig kan ändra på utan bara börja försöka acceptera? Det låter hemskt såklart att man inte kan lita på andra människor, men så är det.
Vi kan inte skylla på resebolagen när vi vi utsatta för övergrepp utomlands, det vore himla skönt att ha någon att skylla på, men det kan vi inte. Föräldrarna däremot skulle jag gärna vilja förstå hur de tänker? Hur man för det första låter sin 17-åriga dotter blogga om och visa bilder på hur och dricker alkohol och rör sig på stockholms krogar som det vore inget konstigt med det. Varför ska det vara okej för just Blondinbella att dricka alkohol innan det är lagligt bara för att hon har en blogg? Bara för att hon blir igenkänd i stockholm och bara för att det står om henne i media så ska hennes föräldrar tycka det är okej? Visst, det finns föräldrar världen över som inte bryr sig ett skit om vad ens barn gör, men nu verkar ju faktiskt den här tjejen ha god kontakt med hennes föräldrar och jag tycker de borde satt ner foten tidigare.
Att de sedan släpper iväg henne på en 2 veckor lång partyresa med två tjejkompisar till Italien är ju bara pinsamt!
I mina ögon är de absolut inte mogna att åka iväg själva och det har vi ju tydliga bevis på såhär i efterhand, tråkigt bara att det skulle behöva gå så långt. De klarade inte att hålla ihop och ta hand om varandra där nere bland uteklubbarna, att dessutom vara tre svenska tjejer själva där nere är inget jag själv skulle vilja prova.
Jag önskar ingen att bli utsatt för övergrepp eller våldtäkt, men vi tjejer måste vara mer rädda om oss själva och om varandra, vi kan inte vara så dumma och naiva att vi är ute och festar sådär själva, då är det lätt hänt tyvärr.
Sedan har det INGENTING att göra med hur man ser ut, om man har kort eller lång klänning osv. Du ska kunna gå ut och dansa i bikiniöverdel och kort kjol utan att behöva bli våldtagen, för det finns inget som heter att man kan "få skylla sig själv". Oavsett vad du har på dig så är ett nej ett nej!
Men vi får däremot se till att dessa sitationer inte får uppkomma, vi får inte vara onyktra själva ute bland killar. Så är det tyvärr. Vart du än bor i världen så måste man vara på sin vakt.

Att sedan bli skrattad upp i ansiktet när man försöker anmäla detta hos polisen är ju såklart katastrof.
Då förstår jag varför de flesta väljer att inte anmäla, tyvärr.


Kom igen nu, diskutera det här med mig för jag är på ett jävla disskussionshumör idag;)

Kommentarer
Postat av: maria

håller med till viss del =)

2008-07-24 @ 17:23:08
URL: http://www.metrobloggen.se/mariiiiiiiiiia
Postat av: mattiebus

Alltså, jag är 16 år och jag åkte själv med en kompis till spanien i år. Så det tycker jag inte att man kan säga är orsaken kanske? Man kan inte klandra hennes föräldrar liksom? De värsta är ju att de kan hända precis överallt. Vare sig hon var i Italien eller om hon skulle varit hemma i stockholm. Jag har tyvärr kompisar som har blivit utsätta för övergrepp av ens "bästa polare"

Till viss del har du rätt. alkohol är egentligen inget man lägger ut i media. Inte vet jag? men de flesta i den här åldern 16 - 18 dricker. Vare sig man tror de eller inte liksom.

Nu har jag sagt mitt :)

2008-07-24 @ 17:51:02
URL: http://mattiebus.blogg.se/
Postat av: Amanda

men kan alla sluta klaga på hennes föräldrar??! Herregud bara för att det är en offentlig person vi snackar om så är hon bara en i mängden när det gäller många saker, likaså att dricka före man är 18! Jag har haft tillåtelse att dricka sen jag var 16år, fått fari utomlands, och min mamma är ingen dålig mamma för det? Bättre en föräldrer som låter en dricka men samtidigt ha koll än att ha en dotter som springer runt & super sig full utan att dom vet?

2008-07-24 @ 17:57:06
URL: http://mandysplace.blogg.se/
Postat av: Tobias

svar: tack ska du ha :D

2008-07-24 @ 18:05:31
URL: http://grymtroligperson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tycker att föräldrarna skulle ha berättat för henne att om du festar själv eller med tjejkompisar så riskerar du att råka illa ut.

Men ändå, vem som helst som inte är helt dum i huvudet borde ju kunna gissa sig till att det inte går att som tjej röra sig ensam med alkohol i kroppen, särskilt inte i ett annat land. Fattar man inte det är man nog -..... lite dum i huvudet eller har bott under en sten hela livet.

2008-07-24 @ 18:07:32
Postat av: louise

Svar: aa.. lr heter du hart i efternamn? för hon hette sara hart ;)

2008-07-24 @ 18:33:56
URL: http://missewing93.blogg.se/
Postat av: mattiebus

men alvarligt. De e så sjukt att de ska börja snackas så hilma mycket om de nu. Tyvärr händer de nästan hela tiden!

Hon kunde ha varit försiktigare ja!

2008-07-24 @ 18:55:59
URL: http://mattiebus.blogg.se/
Postat av: Majken

Jag förstår fortfarande inte vad som ger dom här små håriga italienarna rätt till övergrepp bara för att hon är full? det spelar ingen roll var man är, när man är eller hur gammal man är - ingen har väl rätt att göra så?

Vaddå "That's life"? det är ju en sånn inställning som gör att det blir så.

jag tycker synd om henne. Inte för att hon är blondinbella, jag hade tyckt lika synd om henne ifall det var någon random människas blogg jag läste.

Man gör bara inte så. Man skall inte bli behandlad så.

2008-07-24 @ 19:09:59
URL: http://majkenhenaesjohansson.blogg.se/
Postat av: louise

svar: nej hon kom från England.. fast hon lever inte längre asså om du undrar vrf jag skriver "kom..." mm. ^^ :(

2008-07-24 @ 19:22:14
URL: http://missewing93.blogg.se/
Postat av: Amanda

Visst alla har sina åsikter! Men i mitt läge och som det säkert är i många andras så yckte inte mamma om det men hon ville veta om jag skulle dricka så hon kunde hålla komma på mig, och jag tycker det är mycket bättre att man kan ha koll på sitt barn än att en sitter på en parkbänk och super skallen av sig?

14åringar? Det var väl inte riktigt i den åldern vi snackade om.. Men ja, tyvär så lever vi i den världen vi lever i bara och anpassa dig. Vi ser den bara i olika synvinklar. Det känndes personligen bara trygt att mamma visste! Det kallas säkert i osäkerheten!

2008-07-24 @ 19:45:58
URL: http://mandysplace.blogg.se/
Postat av: cammie

varför sitta och diskutera just hennes fall? fan låt tjejen vara istället för att pracka på henne/hennes familj. jag var 16 år då jag for utomlands första gången ensam. nemas problemas lixom.

2008-07-24 @ 20:16:08
URL: http://silverkiss.blogg.se/
Postat av: melanie

jag håller fullkomligt med dig :), för det första läser man ju sig in på landet innan man åker dit, de går liksom inte att skylla ifrån sig. och vart var hennes kompisar när det hände, de kan man ju också undra:P helt sjukt. och bara för att hon är igenkänd så skall väl hon också följa de svenska lagarna, som vi alla andra får göra. omg detta e helt sjuk. sorgligt men sant :P jag på 15 år har ju fan mer förnuft än den tjejen hahah xD :D

2008-07-24 @ 20:21:30
URL: http://melanieduvet.blogg.se/
Postat av: Kapris

Det är inte resebolagens ansvar att förklara risker med att festa, det är föräldrarna som ska berätta detta för sina barn. Det gäller såväl om "barnet" är 17 eller 18 år. Tycker personligen inte att ett år hit och dit gör en så mycket mer mogen. Övergrepp utomlands (och överhuvudtaget) kan hända vemsomhelst och närsomhelst. Det handlar om riktig jävla otur, och att ett riktigt jävla pucko ser sin chans i just den oturen.

Tycker absolut inte man ska börja acceptera dåligt beteende på någon nivå. Tex nyligen, den 16-åriga tjejen som blev mördad av en psyksjuk man i södertälje. Hade hon inte blivit tillräckligt informerad med riskerna att gå 50 meter själv på kvällen? Förstår ni hur många psyksjuka människor det finns i detta land? Just nu går en man här utanför mitt hus i endast shorts, då och då stannar han till, slår sig själv i huvudet, sparkar i luften och skriker. Det är så vanligt, men vi kan fan inte börja acceptera det! Vi vet om att vi kan bli mördade av en psyksjuk påväg hem från ICA mitt på dagen, men det stoppar oss ju inte från att gå och handla mat? Varför ska då alla äckliga idioter lyckas stoppa oss tjejer som vill gå ut och ha kul?

Det står inte i en resebroschyr "Italienska män har noll respekt för tjejer, dricker ni ett par drinkar kommer ni bli våldtagna". Dessa idioter finns överallt.

2008-07-24 @ 21:07:26
URL: http://kaprisen.blogg.se/
Postat av: Natalia

Jag håller med dig till en del. Men samtidigt så är det ganska vanligt att ungdomar dricker alkohol innan de är 18 år, och är det inte bättre att dina föräldrar vet om det och kan ge dig råd då än att du super dig full och hamnar i diket utan att de ens vet att du börjat dricka? /:

2008-07-24 @ 21:08:04
URL: http://caprichosa.blogg.se/
Postat av: hunken

Vem orkar bry sig egentligen? Hon är en helt vanlig tjej som slösade bort hela sin fritid på att skriva en blogg och hon hade tur som "upptäcktes". I dont care...

2008-07-25 @ 00:46:14
URL: http://hunkmannen.blogg.se/
Postat av: Tanja

det roliga är att alla skriver om detta som de visste vad de var de snackade om? Vet du vad som hände? vet du vad hennes föräldrar sa till henne innan hon åkte? Om de varnade henne förklarade för henne. Och att åka utomlands när man ska fylla 18 samma år är ju jätte vanligt, min mamma släppte iväg mig med min kusin när jag var FEMTON till Bulgarien i två veckor? Det var inga problem! Och vadå ska man inte kunna festa utan att sånt händer? alltså här du på vad du själv sitter och skriver? Och jag menar en tjej kan ju gå ute på gatan på kvällen i en lugn liten by och det händer, hon hade ju bara sån jävla otur och att ni kan sitta och snacka såhär om henne och hennes familj är fan ta mig sjukt, att ni inte har bättre för er än att sitta och skriva om henne, jag tycker fan synd om henne, först att det händer henne, sen ska hon få stå ut med vad alla skriver på sina bloggar. Alltså jag är verkligen inget fan av henne, men detta är så paatetiskt!

2008-07-25 @ 10:36:42
URL: http://Imbobbybrown.blogspot.com
Postat av: Vanadesse.

Jag vet inte ens HUR hon blev utsatt. Läste nånstans att de inte ens rört henne utan att de "bara" omringat henne inne på en klubb och gjort stötande grejer som att ta på sig själva. Men om man läser hennes blogg verkar hon ju ha blivit vvåldtagen...?

2008-07-26 @ 16:26:58
URL: http://designingeverydaylife.blogg.se/
Postat av: Alan

Hon verkar ju va helt jävla dum i huvet. "Informera alla som åker till landet om deras kultur". Så Bimbobella menar att man ska sitta å berätta för alla på planet om de landets kultur? Hon verkar ju helt jävla bränd. Vad ska resebolagen säga? "I den italienska kulturen så får inte tjejer vistas på en klubb utan manligt sällskap"?

Vilken jävla brud...

2008-07-26 @ 23:16:25
Postat av: mimmi

oorka, de är blondinbella, sånt där händer hela tiden.. varför är de så speciellt om de händer henne? plus hon har inte ens blivit våldtagen, punkt

2008-07-26 @ 23:18:15
URL: http://sundqvistmimmi.blogg.se/
Postat av: Kim Persson

Sara jag tyckte du skrev det där riktigt bra, tänker precis likadant som du i denna sitation!

2008-07-27 @ 12:49:22
Postat av: Emma

vill du ha presentkort GRATIS?

Det går ut på att samla poäng, när du har fått ett visst antal poäng kommer du kunna välja mellan en massa presentkort/biopresentkort på alla möjliga affärer! Det fungerar faktist, om du går in på länken och klickar på Referenser så finns det massa bildbevis som människor har skickat in. REGISTRERA DIG NU!



http://www.gratisbio.se/?RecruiterID=48650







Hrm, samma sak med Kenza. Man undrar ju vad deras föräldrar tänker, lixom party 7 dagar i rad med en ciggar i handen (Kenza), nja inget för mig direkt...

2008-07-28 @ 12:20:18
URL: http://moonlightpearl.blogg.se/
Postat av: caroline

Grejen är den att det spelar ingen roll vad vi har på oss, hur mycket vi har druckit eller liknande, så ska detta inte hända. Det är inte acceptabelt att bli utsatt för något sexuellt mot sin vilja. Och att hon skyllde på Resebolgaen tror jag var i ren förtvivlan. Om man försöker tänka sig in i hennes situation så tror jag att man också hade försökt att hitta på något att skylla på...

2008-07-31 @ 09:47:21
URL: http://metrobloggen.se/thisiscaroline

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0