Vårat nya ideal

Jag ser det överallt, i tidningar,filmer,reklam,på affischer och reklampelare överallt. Det finns ingenstans som de inte finns, de PINNSMALA tjejerna. Size zero. Det är så man ska se ut nuförtiden som tjej, du ska knappt finnas till, så smal ska du vara. I Top Model får de ända tjejerna som är någorlunda normala i hullet höra att de är FETA och att de måste banta. I förra årets Idol fick Marie Picasso, som förresten är hur vacker som helst, höra att hon var tjock,fet,stor. Det gör ont i hjärtat på mig att idealen är sådana, att tjejer i alla åldrar strävar efter att se ut så.

Marie Picasso, alldeles perfekt


När jag sitter och tittar runt på olika bloggar hamnar jag plötsligt i ett virrvarr av bloggar gjorda av tjejer med dessa tankar, och det är ungefär det enda de bloggar om. Skrämmande? Ja verkligen. Det räknas upp kaloriintag varje dag i bloggen och jag blir rädd av att läsa det. Det är sjukt att agenturena väljer modeller som ser ut som skelett,benrangel. De skapar ideal som inte är rimliga för någon att leva upp till. Kvinnor är inte gjorda för att se ut sådär. Kvinnor har överlag runda former, bredare höfter osv. Nu ska vi ju komma ihåg att det även finns tjejer som är himla smala och inte har bröst och rumpa, men som inte har valt det själv utan gärna skulle väga 10kg mera för att få ha lite former, men de kan inte gå upp i vikt.

Vad vill killarna ha då? Jag tror det är ganska lika mellan de som vill ha jättesmala och de som vill ha lite mer att ta på.
Det är synd att många killar vill ha de här smala tjejerna för det ger oss ju ytterligare en anledning att sluta äta.
Vi unga tjejer gör allt för att passa in på alla sätt, tyvärr, vi är lättpåverkade och naiva.
Att våra kära kändisar och förebilder svälter sig gör ju inte saken lättare. Nicole Richie var himla söt tycker jag när hon var lite rundare, nu är hon så äcklig så det finns inte. Går det så långt som för henne så verkar killar faktiskt inte gilla det, som tur är. Att hon klarade att vara gravid och föda ett barn med den kroppen är helt ofattbart, att kroppen inte stänger av alla funktioner är sjukt, det är ett mysterium att hon ens lyckades bli med barn med den kroppen tycker jag!

Är det såhär vi ska se ut?

Listan över kändisar som har gått från vackra tjejer/kvinnor med jättefina kroppar till äckliga benrangel kan göras lång. Det blir desto mer spännande för fotograferna att jaga dessa grymt smala tjejer, för alla vill se bilder på hur det kan gå. Men de lyckas ju tyvärr skaffa ett ideal att detta är vackert, att det är något att sträva efter.

Jag skulle önska att modellagenturer och klädföretag skulle välja modellen "lite mer noraml-hull" för att sakta men säkert vända detta fruktansvärda ideal, att vi om 10 år kan se normala tjejer i tidningar och på tv, tjejer som inte äter bomull för att fylla ut magen och få mättnadskänsla,tjejer som inte svälter sig eller lever bara på jordgubbar och räkor, tjejer som inte kräks upp allt de fått i sig under dagen.... Jag vill se vanliga dödliga tjejer med muskler på armar och ben och inte bara lite skinn på benet.

Tyra Banks har ju hängt med länge, men jag har aldrig sett henne smalare än såhär, har ni?



Vad tycker ni? Är det rimligt att modeller och förebilder inom,film,mode,musik ser ut som de gör?
Har vi förebilder som är "större" mer normala?
Ska vi låta vikten ta upp hela våran vardag och låta det bli det ända vårat liv kretsar kring?

Kommentarer
Postat av: SARA

Håller med dig. Jag fattar inte varför de vill ha supersmala modeller på klädvisningar som ska säljas till "normala kvinnor". ? Det vore bättre med modeller i alla storlekar/längder, på så vis skulle de kunna visa kläder för alla kroppstyper.

2008-07-30 @ 20:22:51
URL: http://Saa.bloggagratis.se
Postat av: Cassie

Jag vet inte redigt vad jag ska "svara" på ditt inlägg.. självklart vill man vara smal. Jag jämnför mej väldigt ofta med andra o tänker "sån mage vill jag ha", jag får höra väldigt ofta att jag är smal men själv håller jag inte alltid med då jag själv tkr att man kunde vara smalare.



Bra inlägg btw //Cassie

2008-07-30 @ 20:47:53
URL: http://cassie92.blogg.se/
Postat av: linda

Haha ah! det var verkligen strongt av dig ;D Jag hade aldrig klarat det lika bra själv, men stolt hade jag varit om jag väl gjort det! ;D

2008-07-30 @ 21:22:41
URL: http://burnitup.blogg.se/
Postat av: Fanny Strömberg

Marie är snyggast i världen! :D

2008-07-30 @ 22:45:38
URL: http://fannu.blogg.se/
Postat av: Susanne

Det är ju bra att fler och fler länder förbjuder för smala modeller att arbeta där. Det tror jag hjälper mycket. Men jag tycker media börjar bli bättre på att framhäva naturliga former. T ex när Angelina Jolie gick ner i vikt och blev bara ben. Då hyllade dom hennes förra kropp som var otroligt tränad och mer normal. Jag tror det här modet med smalhet kommer att vända, det är bara att vänta. :)

2008-07-30 @ 23:23:18
URL: http://susannefors.blogg.se/
Postat av: Matilda

Det är sjukt, klart att det är. Som med mycket annat, så blir det dubbelmoral. Å ena sidan kan jag itne neka till komplexkänslorna som dyker upp ibland, å andra sidan så får jag ångest bara jag tänker på hur dåligt vissa av mina underbart vackra och normalviktiga (även underviktiga...) vänner mår över sina "för stora" kroppar. Det här är inte rätt, och jag har ingen lust att bara sätta mig på arslet och vänta på bättre tider. Men vad kan man göra egentligen?

2008-07-31 @ 00:42:05
Postat av: Matilda

Det är sjukt, klart att det är. Som med mycket annat, så blir det dubbelmoral. Å ena sidan kan jag inte neka till komplexkänslorna som dyker upp ibland, å andra sidan så får jag ångest bara jag tänker på hur dåligt vissa av mina underbart vackra och normalviktiga (även underviktiga...) vänner mår över sina "för stora" kroppar. Det här är inte rätt, och jag har ingen lust att bara sätta mig på arslet och vänta på bättre tider. Men vad kan man göra egentligen?

2008-07-31 @ 00:44:30
URL: http://centuryoffakers.blogg.se/
Postat av: Klara

Håller med dig, jag hatar sådana som kallar Marie Picasso för fet, ful och tjock o.s.v. Hon är fan alldeles perfekt!!! :D

2008-07-31 @ 08:50:01
URL: http://ubberstubber.blogg.se/
Postat av: caroline

I frankrike ska en ny lag träda i kraft inom en snar framtid. Har man ett bmi som ligger under 18 (dvs underviktig) så kommer man få böta osv. Man ska alltså se till att det inte går över gränsen. Visst, det kommer fortfarande vara pinnsmala modeller, men att detta ska bli lag är ett steg i rätt riktning!

2008-07-31 @ 09:36:28
URL: http://metrobloggen.se/thisiscaroline
Postat av: caroline

Okej, jag skrev lite knas där. Det är BMI för modeller det gäller.

2008-07-31 @ 09:38:37
URL: http://metrobloggen.se/thisiscaroline
Postat av: Mathilda

Alltså.

Det där med att ingen kille vill ha en, det kan vi stryka direkt. För vi gör oss inte till för dem, jag klär mig inte, tränar inte för någon annan - än mig själv.

2008-07-31 @ 12:19:21
URL: http://comeclean.devote.se
Postat av: E. Riley Page

Jag orkade inte läsa inlägget, men reagerade bara på när det stod att marie picasso var perfekt. Måste bara få... släppa mig HAHAHAHAHAHAHA

2008-07-31 @ 14:19:20
URL: http://cyanatra.blogg.se/
Postat av: josefine

jättebra inlägg! idealen för oss tjejer har verkligen blivit helt fel.. usch! okej, jag ska inte säga att jag själv inte vill vara smalare, men jag tror att det är just pga dagens sjuka ideal.

2008-08-01 @ 02:43:31
URL: http://joosefinek.blogg.se/
Postat av: Anna

Jättebra inlägg. Jag blir iallafall virrig av alla ideal. Är smal och nöjd för det mesta men kan ibland känna hets för att jag tycker jag är tjock och vill vara sådär jättesmal fastän jag vet att jag inte borde vara det. Jobbigt! Tycker det är bra att det finns en del kändisar som inte strävar efter size 0 och tycker det är synd att man framställer de som tjocka då! Tycker både det är snyggt att vara petite och kurvig, huvudsaken är att man gör det för ens egen skull och inte för någon annan :)

2008-08-01 @ 13:14:04
URL: http://thernan.blogg.se/
Postat av: Victoria

Men Nicole ser ju inte ut så där längre, hon har ju faktist gått upp lite och kämpar med det.

2008-08-02 @ 21:26:12
Postat av: Kapris

Men alltså, kul! Jag är skit spinkig, och de enda folk gör att påpeka det och KLAGA KLAGA KLAGA PÅ SMALA MÄNNISKOR.

Tycker det borde sägas såhär istället; Folk som svälter sig är inte okej. Folk som är matberoende är inte heller okej.

Man ska vara som man är född.

Killar jagar inte de här smala modellerna, de tycker om tjejer med kurvor a la Marilyn Monroe har jag märkt. Så det gör det ju knappast roligare att vara smal.

Och möta för att ens BMI är under 18? ... Alltså WHAT!? Förr var jag så smal att jag låg där någonstans, jag ville inget annat än att komma över 18. Nu har jag äntligen gjort det, men jag känner ju hur dåligt jag mår av all jäääävla skräpmat! Ska jag behöva böta om jag skippar skräpmaten?

Äsch jag vet inte, det här gör mig bara förvirrad ...

2008-08-02 @ 21:45:26
URL: http://kaprisen.blogg.se/
Postat av: ELIN

Jag håller med dej till 100%. Förrut gillade jag int mej själv alls, tyckte jag var tjovk, fet osv. men numera så gillar jag mej själv. Jag tränar, äter nyttigt ( onyttigt också ofc) och jag känner att jag är bra. Det är snyggar med kurver och fromer som gör att kläderna inte bara hänger som på en jävla galge. För det finns nästan inget fular än det. :S

2008-08-03 @ 13:48:36
URL: http://graants.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0